mandag 23. februar 2009

Nye bøker er bestilt / hekling

Jeg fikk så lyst på disse bøkene og bestilte de på Bokklubben, hvor de hadde noen gode priser :)

Håper denne boken vil inspirere meg til å bli ennå flinkere til å se muligheter for gjenbruk:


Jeg har sett at Crinoline har laget så mye fint fra Tilda i det siste og det fikk meg til å bestille denne boken også. Jeg har så lyst å bli inspirert til å lage noe selv, med mine egne hender :)



Denne boken om hekling har jeg fått anbefalt av en venninne av meg. Den heter "Hekling
ABC for hekleentusiaster", og har fått terningkast 6 inne på boklubbens side.


På bokomslaget står det følgende beskrivelse av boka:
"Dette er en uunnværlig oppslagsbok for alle som hekler og gjerne vil lære flere teknikker og prøve ut nye mønstre. Boka viser mer enn 200 heklemønstre, alle godt forklart. Hvert mønster er vist med fotografi, grundig beskrivelse rad for rad og et maskediagram som er lett å følge. Du finner også kapitler om grunnteknikker, utstyr, materialer samt mønsteroversikt og råd om hvordan du kan bruke boken. Dette er en bok både nybegynnere og eksperter vil ha glede av."

Jeg liker både å strikke og hekle, men akkurat nå foretrekker jeg å hekle faktisk. Det er så lett å huske mønstrene i hekling, og det er ett ekstra pluss at det er mye lettere å kombinere hekling med tv-titting ;)

Jeg startet min heklekarriere med å hekle et sjal. Sjalet er ennå ikke helt ferdig, for som den nybegynneren jeg var/er, leste jeg ikke hele oppskriften før jeg satte i gang. Det førte til at jeg lagde alle rutene separat fra hverandre, i stedet for å hekle de sammen underveis. Jeg leter fredeles etter en måte å sy/hekle de sammen på...

(Her er en av de mange "rutene" jeg har heklet til sjalet.)


(Slik skal sjalet egentlig se ut. Bildet er hentet fra Garnstudio sine sider.)

Det neste prosjektet var bestemorsruter, som jeg ser at så mange andre også holder på med i bloggeverden. Mitt prosjekt med å lage et heklet pledd, startet sist sommer, da en venninne av meg lærte meg mønsteret (samme som anbefalte meg boken).

Jeg bare elsket det mønsteret (det var jo så enkelt at til og med jeg klarte det :-P) og jeg heklet til det sa stopp! Jeg var faktiskt på "bryllupsreise" da det sa stopp... Jeg hadde tatt hekletøyet med meg (klarte ikke å legge det igjen hjemme), og jeg klarte faktisk å hekle på meg en senebetennelse!!! Har ikke heklet siden, men håper på å få tid til å starte påan igjen når oppussingen begynner å roe seg litt ned. Har i ettertid fått høre at jeg heller burde gjort andre ting på hvetebrødsdagene, enn å hekle ;) Og det var jo sant...



Så langt kom jeg til det stoppet opp. I etterkant har jeg jo fått en mer hvit stil, så dette teppet passet bedre inn i hjemmet for over et halvt år siden enn nå. Men jeg skal gjøre det ferdig, også blir det nok mange flere slike tepper etter hvert, for dette var enkelt og ikke minst GØY!

Jeg kommer tilbake senere med en utfordring som jeg har fått :)

1 kommentar:

Else sa...

Æ trur nu lappeteppet fortsatt vil passe inn. Det e jo hvitt på det så det vil nok gli inn over sofaen.