fredag 27. januar 2012

Selvstrikket pute med setesdalsmønster



I morgentimene i dag, fikk jeg montert sammen den nye puten min. I ett år har garn og mønster ligget klart, og endelig pryder setesdalsputen sofaen min :)


 Jeg elsker dette setesdalsmønsteret og planlegger allerede pute nr 2. Mønsteret fant jeg i Pt mønsterhefte nr 93. 

Et tips til andre som vurderer dette prosjektet: Jeg slet med å finne riktig pinnestørrelse, og endte opp med et putetrekk mye mindre enn planlagt (måtte legge til ekstra mønster nederst for å få den lang nok). Resultatet ble fast og fint, men jeg tror puten egentlig burde strikkes med dobbelt Pt3 garn til pinne nr 9 (jeg brukte pinne 4,5).
 

 Mamma lagde en slik pute på to dager, mens jeg brukte noen uker (noen omganger om dagen). Men uansett hvor lang tid man bruker, så var dette et veldig koselig trikkeprosjekt, som jeg gjerne anbefaler videre til strikkeglade :)

God helg!

19 kommentarer:

adales verden sa...

kjempefin, jeg fikk 2 røde til jul og lurer på å strikke meg noen grå...men jeg er ikke så flink med strikkepinnene;) god helg!

eba sa...

Den var nydelig! Fikk jammen lyst å prøve å strikke noe annet enn ensfargete ting... :) Herlig farge... ja om det er den fargen du viser, da... :)

englemor sa...

WOW så fin ei pute!!
FLINKA!

Ønsker deg ei riktig god helg!
Klem fra Hilde

Lillekatt sa...

OI OI OI!! For en fin pute! Du er råflink!

Unknown sa...

KJempefin!!
Både mønster og farger ♥

♥ Medusas verden ♥ sa...

Kjempe nydelig pute, takk for inspirasjon og tips. Fikk jammen lyst til å lage en slik selv :)
Ha en fin helg!

Randi sa...

De var jammen flotte! Du lager SÅ mye fint. At det tar litt tid gjør jo ingen ting ;-)

God helg!

Hilde sa...

Åh så fine! Sku ønske eg kunne strikke eg åsså :)

cashmereandcamera sa...

Så fin den ble! Strikkeprosjekter skal ta den tiden det tar de, sånn at man rekker å huske å kose seg underveis. Fortryllende fin helg til deg!

Anonym sa...

Nydelig pute :)

Anonym sa...

Den var kjempefin:-) Jeg har lenge ønsket meg en slik pute, nå skal jeg se og få satt det prosjektet i gang snart. Nydelig fargevalg også:-)
Ønsker deg en fin helg!

Blir så glad når det kommer nytt innlegg fra deg, håper du har gode dager nå.

Klem fra Vigdis

Else sa...

Den blei jo kjempefin. Litt mindre enn min, men det gjør da ikke noe. Strikket min i fargene blå og hvit, og kan sees i min blogg.

Else sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Solveig sa...

Så flott det ble! Var skikkelig søt den puten, om en så ble mindre enn planlagt. Jeg synes generellt det er vanskelig å strikke noe som skal passe sånn akkurat.....ender ofte opp med skjerf og denslags;o)

Ha en fin helg videre.
Klem fra Solveig

Unknown sa...

Lekre puter!

Ha en flott dag:)
Klem Linda

Martes atelie` sa...

Takk for tips. Har også lenge tenkt på å strikke en slik pute, så veldig greit når andre deler.

Fiiin er den.

Så også i en reklame her en dag.
Marius tovet sitteunderlag. Ahhh...må nok prøve dette også.

Ha en fin dag.
Marte

Unknown sa...

Flink du er, kjempe fin pute :) Skulle ønske jeg kunne strikke også.. Kan bare sånne helt vanlige, ikke vrang og greier..har veldig mye å lære der.
Nydelige bilder du har på bloggen din.
Klem Helene

Anonym sa...

Denne puten var nydelig! Kunne du tenke deg å dele oppskriften med oss?

Fru Luna sa...

Hei anonym. Takk for det! Oppskriften finner du i oppskriftsheftet som jeg navnga i bloggeinnlegget. Kan ikke kopiere den inn hit pga opphavsretten.