torsdag 18. februar 2010

Fru Lunas maletips

Jeg har blitt spurt om å fortelle hvordan jeg går frem når jeg maler, og jeg kan selvsagt dele mine maleerfaringer med dere :) Men husk at jeg er ingen ekspert da...


Vaske:
Det første man må gjøre, er å vaske det du skal male. Dette punktet er veldig viktig! Man må vaske bort skitt og fett før man både pusser objektet og maler det. Dersom man pusser før man maler, smører man bare fettet utover. Og dersom man maler uten å ha vasket bort fett, får ikke malingen godt nok feste. Jeg har i de fleste tilfeller sverget til vaskemidler som er spesielt utviklet for å vaske interiør, eller tak og vegger. Dette får du tak i der maling selges. De siste ukene har jeg vært mer utålmodig og har vasket ned møblene med rødsprit. Dette tipset plukket jeg opp på bloggen "Drømmen om en eplehage", og det er helt genialt når man har dårlig tid, da rødspriten fordamper superraskt.

Pusse:
Neste skritt er å matte ned treverket med et fint pussepapir. Jeg bruker mest pussepapiret 180. Biltema sitt papir, vil jeg ikke anbefale! Det var det vi brukte når vi pusset ned kjøkkenet og jeg har ikke vært borti noe dårligere! Papiret fra Clas Ohlson funker helt greit. Bruk gjerne en kloss som du legger pussepapiret rundt. Dette vil lette på arbeidet og spare håndleddene og fingrene dine ;) På store flater som kjøkkenskap og bjelker, har vi brukt en liten slipemaskin fra Black and Decker. Jobben går mye fortere og man får ikke vondt i hendene ;)

Veggene og taket i Drømmefabrikken, er lagt med gipsplater, så de pusset vi ikke ned før de ble malt. Hør med profesjonelle angående hva som er nødvendig for dine vegger og tak.

Alt pussestøv må selvsagt fjernes. Vi har brukt alt fra fuktet klut, microfiberklut og støvsuger med et sånt lite munnstykke med børste på.

Sparkle:
Hr Luna er glad i å sparkle ting (møbler), så han bruker som regel å ta seg av dette før jeg maler. Sparkling er neste skritt på plakaten. Da kjøkkenet ble pusset opp, var det jeg som stod for sparklingen og det var faktisk ganske artig :) Du må regne med å sparkle et par ganger for å få jevn overflate, og du må pusse lett mellom hver gang. Husk å fjerne pussestøvet!

Kvistlakkere:
Kvistlakk er et must!!! Raske løsninger vil ikke lønne seg her, og det har vi selv erfart :( Det er helt utrulig hvor fort kvistene blør igjennom malingen... Så jeg legger bestandig på to strøk med kvistlakk. Bruk vannbasert kvistlakk dersom du skal bruke vannbasert maling.

Jeg har blitt tipset om en heftegrunn med kvistlakk for noen dager siden, som man får tak i på Maxbo (tror det var der..). Siden grunningen og kvitlakken er i en og samme produkt vil du spare en del tid, (dersom det er mye kvister på det du skal male da...). En annen måte jeg nettopp har lest om, som også vil spare deg for tid og krefter, er å rulle kvistlakk på hele objektet. Dette vil funke utmerket dersom man skal male panelvegger eller gulv. Tipset fant jeg i den siste IFI katalogen.

Grunne:
Et annet must er grunning. Dette gjør jeg etter at kvistlakken har tørket. Velg vannbasert grunning for vannbasert maling og oljebasert grunning for oljemaling! For noen år siden malte vi en bokhylle uten å ha grunnet eller kvistlakkert. La meg bare si at resultatet ble deretter... Det er noe jeg aldri kommer til å hoppe over igjen ;) Husk å pusse lett med et fint pussepapir mellom grunningen og malingen, og fjern støvet.

Alt dette er nødvendig forarbeid for Fru Luna. På den måten sikrer jeg meg best mulig maleresultat! Mange vil kanskje si at det er vel pirkete, men jeg er en perfeksjonist og vil ha et best mulig resultat som holder. Alle råd har jeg plukket opp av profesjonelle.

Så, etter at all forarbeid er unnagjort, er det klart for selve malingen :)

Male:
Jeg maler som regel 3 strøk med hvitmalingen 0500 på møbler og interiør, noen ganger mer dersom jeg synes at treverket eller den gamle malingen fremdeles skinner igjennom. Jeg bruker å pusse lett med et fint pussepapir mellom hver strøk. Dette fjerner evt fibre som har reist seg. Husk å avstøve!

På tak og vegger i Drømmefabrikken har jeg kun vasket, maskert og malt 2 strøk med veggmaling og takmaling. Vi malte først alle kanten/hjørnene (plassene der hvor det er vanskelig å komme til med rullen) med en pensel, for så å bruke en rulle (og en forlengende skaft til rullen). Bruk en rulle som er beregnet for den type maling du skal bruke!

Glans:
Angående glans på malingen så brukte vi glans 7 i taket og glans 20 på veggene. Så høy glans er ikke anbefalt når man har gipsvegger- og tak, da det er svært vanskelig å få et fint resultat. For å være helt ærlig så var det et slit å få et jevnt resultat da vi malte tak og vegger i fjor. Ville kanskje fulgt rådene til de profesjonelle i dag... Husk å ha maling på rullen hele tiden, ikke rull over områder du allerede har malt med en tørr rulle. Da får du tørre flekker som jeg lover deg vil VISE!

For panelvegger, -tak og -gulv, er det andre råd som gjelder. Så sjekk dette opp med profesjonelle!

Dersom vi hadde hatt panel på vegger, tak og gulv, ville jeg ha valgt samme hvitfargen, men kjørt på med glans 70-80 på tak og gulv og glans 40 på veggene :)

Farge:
Alt som er malt det siste året i Drømmefabrikken, er malt med hvitmalingen 0500. Denne hvitmalingen plukket jeg opp hos Christine med bloggen "Hvit Stil". Jeg er veldig fornøyd med denne hvitfargen!!! Kunne ikke tenkt meg noe annet. Når vi sammenligner den gamle fargen på tak og vegger (Eggehvitt), men den nye, er det som natt og dag. Det eggehvite ser nikotingult ut (det er aldri blitt røkt her inne i leiligheten)! *Grøss*

Malingstype:
Oljemaling vs. vannbasert maling?!? Etter ett år med oppussing av møbler så har jeg konkludert med at jeg foretrekker vannbasert maling. ALT vi har malt med oljemaling har blitt gult, sukk! Mens det vannbaserte har holdt seg like fin og hvit. Jeg tror også oljemalingen forsvinner fra markedet om kort tid. I byggvareforetningen vår er alt av hvit oljemaling borte, og hyllene blir ikke fylt opp igjen ifølge de ansatte.

Malingsprodusent:

Vi handler maling og utstyr på en stor byggevareforetning hvor vi får opp til 33 % rabatt. Der har de kun maling fra Beckers, så det er denne malingsprodusenten vi har brukt det siste året. Oljemalingen er jeg som sagt misfornøyd med, men vannbaserte har funket utmerket.
Men jeg er nysgjerrig på malingen fra Jotun, og kommer nok til å teste ut den en gang i fremtiden.

Utstyr:
Redskap er alfa og omega for et godt maleresultat. Jeg har testet ut dyre malepensler og billige pensler. Uten noe tvil anbefaler jeg malepensler og ruller fra Jordan!!! Dessverre har de ikke dette merket der jeg vanligvis handler maling, så det har gått mest i et annet merke fra byggvareforetningen. Husker ikke hva dette heter i farten, men jeg er ganske misfornøyd med de. Penslene mister hår og rullene legger igjen lo, selv om de vaskes grundig før bruk. Det samme problemet får jeg med billigpensler. Så gå og invester i gode Jordanprodukter, som du vil ha lenge ved riktig bruk og oppbevaring. Velg også utstyr beregnet på den type maling du skal bruke! Det finnes forkjellige pensler og ruller for vannmaling og for oljemaling.

Kom på at jeg måtte tilføye noe her. På små ting som f.eks piketitteren min brukte jeg forskjellige malepensler i ulike størrelser. Noen stryker over malingen med en fordriver, men den bruker jeg sjelden. Jeg ønsker oftest et glattest mulig resultat, uten fordriverstriper. På større ting som f.eks speilkomoden og kjøkkeninredningen (minus dørene) bruker jeg pensel i kantene hvor rullen ikke kommer til, resten maler jeg med en liten rulle.

Rengjøring:
Rengjør malekoster og ruller med vann dersom man bruker vannbasert maling og med white sprit ved oljemaling. De som er rengjort med white sprit, blir avslutnigsvis vasket med zalo.
Rengjør nøye, slik at man får et godt resultat også de neste gangene man bruker de. Rengjør de også når de er helt nye, for å fjerne støv som har festet seg under produksjonen! Her bruker du også vann, eller white sprit da dersom du skal bruke oljemaling. Tørk og rist malekostene og rullene godt før bruk for å få bort all vannet, men litt fuktig skal de være. Jeg rister alt i dusjkabinettet, siden jeg er flink til å rengjøre utstyret mitt. Det finnes spesialmiddel for rengjøring, men personlig bruker jeg vann eller white sprit.

Oppbevaring:
Jeg fryser malekostene og rullene etter en grundig rengjøring! Jeg legger de så hårene peker nedover. Dette er et fantastisk råd jeg fikk fra en smart mann i fjor! Rullene og malekostene skal være våte når du fryser de. Dersom jeg skal male mye i løpet av kort tid, oppbevarer jeg de ofte i vann. Det gjelder også de som er rengjort med white sprit. IKKE la malekostene og rullene tørke ut. Da er det bare å kaste dem, for dere vil se at den tørre malingen på kosten vil flasse av! Dersom dere tar en pause under malingen, så er det bare å legge alt av utstyr i en tett pose.

Dersom du er flink med rengjøringen og oppbevaringen av malekostene og rullene, slipper du å kjøpe nytt utstyr hver gang du skal male!

Link:
Denne siden fant jeg i dag: http://www.klikk.no/bolig/hus/article431445.ece

Andre tips:

- Oljemalingsflekker på hud kan skånsomt fjernes med olivenolje eller en lignende olje.

- For å fjerne malingslukt, setter jeg strategisk ut skåler med eplesidereddik, som på et mirakuløst vis fjerner den vonde lukta. Obs! Det lukter litt av eddiken, men heller det enn malingslukt, sier nå jeg ;) Eplesidereddik kan også settes inn i gamle møbler som har vond lukt, eller i rom hvor det er røyklukt, matos etc.

11 kommentarer:

Hulda sa...

Gode maletips! Brukte mye kvistlakk her da vi malte, det er nyttig.

Mita på landet sa...

Her var det jammen mange gode tips å ta med seg!! Man har vel alltid sin egen måte å gjøre ting på, men fint å få nye, gode ideer fra andre:)*takker*

cocobongoo sa...

Takk for malertips!
Har et fælt kjøkkentak som skriker etter å bli hvitt igjen..
Pleier å male det hver vår. Hvor ofte maler du tak og vegger?
Ha en super kveld!
Klem M

Maria sa...

Hei, snille, vakre deg, tusen, tusen takk for gode tips!!! :D

Jeg må innrømme at jeg tilfeldigvis var innom bloggen din da du hadde greid å trykke på "publiser" før du skulle, og greide ikke å dy meg, men leste gjennom det halvferdige innlegget ditt;) hihi:D

Elsker rett og slett bloggen din, jeg får så mye energi her, føler jeg, og musikken din er jo helt perfekt! Ikke for brå, ikke for bråkete, men mild, snill og god, akkurat som du:)


Tusen takk igjen, jeg har forresten bestilt den boka du anbefalte: "Sjarmerende gjenbruk", og har fått melding om at den er kommet til biblioteket mitt. Gleder meg til å låne den og bla gjennom den for å få enda flere ideer:) Tusen takk for anbefaling, bloggere har virkelig stor påvirkningskraft, altså!!!


Sender deg TUSEN gode og glade klemmer i din retning, du er GOD altså!!! :D

Anonym sa...

Tusen takk for mange nyttige / fine malings-tips:-)
BOR i et malings-spann selv om dagen..!
Riktig god helg, klem Hege.

Fru Luna sa...

Takk dere :)

Og tusen takk igjen snille Maria, for de fine ordene! De fine tilbakemeldingene fra deg varmer mitt hjerte og får meg til å smile så mye at jeg rødmer <3

Stor klem til deg og dere andre som har lagt igjen kommentar :)

Lillan sa...

ønsker deg en flott helg!!

klem fra Lillan:O)

hvitstil.com/Christine sa...

Så flott oversikt, og enig med deg 0500 er kongefargen.

Klem CHristine

Lisa \ Eliver sa...

Fantastiske tips. Takk!

Bente sa...

Takk for gode maletips!

Jeg lurer på om det går an å be om litt hjelp her - har nemlig gjort en tabbe :(

Jeg holder på å male en furu bondebenk. Vaskehjelpen min skulle vaske den for meg, og jeg trodde hun hadde gjort det skikkelig. Men nå viser det seg etter grunningsstrøket et par steder at det gulner kraftig med skitt igjennom - bortsett fra flekkene med kvistlakk. Hva gjør jeg nå?

Kan det være en mulighet å rulle på et lag kvistlakk og så grunne på nytt? Skitten går ikke gjennom kvistlakken virker det som. Eller må grunningen av, og i så fall kan den vaskes av, eller må den slipes?

Håper du, fru Luna, eller noen andre her har efaring å dele.

Fru Luna sa...

Bente: Jeg har aldri hatt dette problemet, så jeg vet dessverre ikke hva du kan gjøre. Er du sikker på at det er skitt du ser? Grunningen dekker ikke så godt og fargen kan se rar ut.

Kanskje du kan ta kontakt med malingsbutikken du bruker og spørre de profesjonelle om råd.