fredag 26. februar 2010

Endre fargetemperaturen på bilder ved hjelp av hvitbalansen på kameraet

 Det er helt fantastisk hvordan man lett kan endre fargetemperaturen på bildene, slik at det ene og samme motivet kan stilles i flere forskjellige lys. 

Dette gjør man ved å endre hvitbalansen på speilreflekskameraet, noe jeg nå skal demontrere for dere :)
På bildet under stod hvitbalansen på auto og ble tatt med et helmanuelt program:


(Bildet er veldig lik lyset som faktisk var i rommet, men er kanskje en liten anelse lysere.)

Så testet jeg de ulike innstillingene på hvitbalansen. På mitt kamera har jeg disse alternativene: auto, incandescent, fluorescent, direct sunlight, flash, cloudy, shade. På Nikon D40 finner du disse ved å gå inn på Menu - Shooting menu - White balanse.

Under finner dere 6 bilder av det samme motivet, men med ulik fargetemperatur:

 

  

 
  
  
  
Som dere ser så kan vi "trylle" litt med lyset, slik at vi ikke er avhengig av å ha "det riktige lyset" når vi skal ta bilder. Dersom man lærer seg å kjenne speilreflekskameraet sitt, kan man lett jukse seg frem til det lyset man ønsker ;)

Personlig liker jeg lyset på det øverste bildet best, men nå er jeg jo glad i hvitt, hvitt, hvitt :) Jeg bruker mest programvalget M når jeg tar bilder, hvor jeg styrer blender og lukkertid helt selv. På den måten finner jeg den hvittonen jeg liker best.

Husk nå at jeg er en amatørfotograf, og at jeg ikke kan alt det tekniske rundt hvitbalansen. Men ta og lek dere med kameraene deres og prøv dere frem. Øvelse gjør mester :)

Trekningen av giveawayen min vil skjer i løpet av kort tid, så nå haster det å melde seg på for de som vil være med. Påmeldingen skjer HER (trykk på link).

God helg!

11 kommentarer:

Hege sa...

Oi, dette var jeg faktisk ikke klar over.. Vi har Nikon D40, men er vel av den typen som bruker auto mest...kremt. Men nå skal jeg finne fram kameraet og prøve meg fram! Takk for inspirasjonen :)

Hilsen Hege :)

Landcharm sa...

Spennende effekter, og mulighetene er mange.

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Superfantastisk!! ☺
Og viss du no bere skaffe deg eit canon eos 450d so slepp eg leite meg fram etter rette knappen på mitt kamera, hihi☺ Fann lyseffekt knappen til slutt!!
Fortset med slike innlegg☺

Klem M ♥

PS:Edvard seier hei tilbake☺

Ida sa...

Dette oppdaget jeg for noen dager siden, og er fremdeles i ekstase :) Kameraet er over ett år gammelt.. hihi.. lønner seg å lese bruksanvisningen NØYE :)

nydelig soverom forrsten!

Klem

(eddas) sa...

Jeg og likte det øverste best....nå har jeg fått meg en speilkommode og:)Jeg er så glad som en lerke:)
ha en kos aften
klemmer sendes

irene sa...

Tenk så olika bildene kan bli! Skall be min dotter gå inn å titte hos dej! Hon tar mycket kort och är glad för en lektion!
Ha en fin fredagskväll!

Irene

Maria sa...

Jeg òg likte det øverste best;) og så likte jeg nr.3 også;) siden det er denne fargen mange av bildene dine er i:) Og nr.4 og de to nederste. Litt gøy å leke seg med fargetemperaturen, har selv oppdaget den samme funksjonen på mitt kamera, og ble utrolig imponert;)

Klem! Gleder meg til trekningen!!! :D

Ingvilds Englehjem sa...

For ett lekkert soverom du har:)
Gøy å se hvor mye lysforandring har å si for stemningen i rommet!
Hilsen Ingvild

Unknown sa...

Hei kjære deg! Tusen takk for at du deler din kunnskap med oss. Jeg har nettopp begynt å prøve meg frem på kameraet mitt selv. Har brukt auto helt til nå i det siste. Veldig mye å sette seg inn i, men så blir det jo så bra bilder når man lærer seg triksene. Jeg tar i mot alle tips med stor takk.

Du har en nydelig blogg!!!

Maria ( Idekroken ) sa...

Det er godt med noen tips og råd her inne. Jeg har også prøvd meg fram litt med hvitbalansen,men ikke så mye. Nå skal jeg jammen prøve litt igjen. Det ble jo superforskjell. Likte absolutt det øverste best ja ;)

Ha en fin helg!
Klemmer fra meg

victoria (huset i byen) sa...

Driver selv å leker meg med kameraet og lærer noe nytt hver gang, men takk for flotte tips, dette må testes ut....
Kjempe flott hylle i innlegget under, men så kjedelig med spam problemer, men godt det løste seg for deg.... takk for bursdagshilsen til min kjære, og ønsker dere en super helg Linda
klem victoria