onsdag 24. februar 2010

En kjapp innføring i bruk av blender på speilreflekskamera


Jeg har fått spørsmål om bruken av blender på speilreflekskamera, og jeg skal gjøre mitt beste for å forklare dette for dere.

Jeg skal skritt for skritt vise dere hvordan dere kan ta bilder med liten dybdeskarphet, slik som på bildet ovenfor.

Mitt speilreflekskamera, Nikon D40, ser slik ut:


De ulike merkene (Nikon, Canon etc) er forskjellige, så ikke bli forvirret dersom ditt kamera ser annerledes ut.

Den enkleste veien til liten dybdeskarphet er å velge programvalget A/AV. En kan også velge programvalget M, men da må du også stille inn riktig lukkertid, noe som ikke er like lett for en nybegynner. Dette slipper du ved å velge A/AV, hvor kameraet selv velger riktig lukker.

Oppå kameraet finner dere et hjul med flere bokstaver og bilder:


Velg A/AV ved å vri på hjulet, slik som dere ser på bildet ovenfor.

Så til det som er litt mer komplisert...

Trykk på infoknappen, som jeg har oppå kameraet (se bildet ovenfor). Jeg får da opp denne informasjonen på skjermen:


F3.5 forteller at blenderåpningen på kameraet mitt er stilt inn på 3.5, som er den største blenderåpningen jeg har på mitt standardobjektiv.

En stor blenderåpning gir en uskarp bakgrunn, slik som på eksempelbildet øverst!

Du endrer på blenderåpningen ved å vri på kommandohjulet, som dere ser på bildet under:


Da håper jeg at dette med blender er litt mer forståelig for dere :)

Husk at dersom det er viktig med både en skarp forgrunn og bakgrunn, må du velge en mindre blenderåpning. Den minste blenderen på mitt standardobjektiv er F22, men det er mange valgmuligheter mellom F3.5 og F22, så prøv dere frem. Vær oppmerksomme på at jo mindre blenderåpningen er, jo langsommere blir lukkertiden. Ved lang lukkertid er det vanskelig å få klare bilder, siden en ikke klarer å holde kameraet så lenge i ro. En god løsning er å bruke stativ.

Da håper jeg på å få se mange flotte bilder med liten dybdeskarphet :)
Tips meg gjerne dersom dere har fulgt mine instrukser.

7 kommentarer:

Benedicte sa...

Takk for tipset, dette må jeg sjekke ut!

Siddismamma

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Eg suger til meg alle slike innlegg!! Trur eg må lage meg ein perm med innlegg om foto☺ Kjekt å kunne bruke litt meir enn blitz av og på på mitt nye kamera☺

Klem M ♥

Anonym sa...

Kor flink du e:) prøver å praktisere litt både på Nib's fotokurs..og på ditt. Da må det jo skli inn litt lærdom:) Jeg skal kjøpe meg et vidvinkel-objektiv. Har du noe forslag til type?

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Har prøvd....men veit ikkje om eg får det heilt til...har laga eit innlegg om det! Men fortset å kom med slike tips☺

Klem M ♥

Titom sa...

Flott tips, må kjøpe meg nytt kamera kjenner jeg. Koselig blogg du har.

MariMaja sa...

Jeg har det samme kamera som deg...men har ikke satt meg inn i alle knapper og slikt enda.....så tusen takk for mini-kurset...nå vet jeg hva det hjulet er for noe....hehehe
Klem

Maria sa...

Tusen, tusen TAkk!!! :D Det er akkurat en sånn type informasjon jeg har savnet, men jeg får jo aldri det svaret når jeg spør de mer erfarne fotografene!!!

Blir frustrert på dem ja, så tusen takk for at du vet hvordan det er å være nybegynner:) masse gode klemmer til deg, snille deg! :D