tirsdag 10. februar 2009

Endelig ferdig!

Da var stue/kjøkken/gang endelig ferdigmalt! Og det tok sin tid, for gjett om jeg tok meg vann over hodet... Hvordan i alle dager skulle jeg alene klare å bli ferdig på en dag?! Bare forberedelser som å flytte vekk møbler, fjerne lister, dekke gulv, vaske vegger og tak, male to strøk maling med liten rull/pensel i alle kanter på tak og vegger, tok to-tre dager.

Den største utfordringen var å male taket. Det var ikke lett å få til et bra resultat på så store flater! Andre strøket tok jeg derfor for hånd oppe på en stige, uten forlengende stang. Det tok både ekstra tid og krefter...

I går fikk vi hjelp av to andre personer. De skulle klare å male to strøk maling på veggene innen kvelden var over. Og kl 00.00, kunne vi pakke tingene sammen, og var glade og fornøyde med at vi var ferdig.

Men når jeg satt og spiste frokost i dag, oppdaget jeg at jobben likevel ikke var ferdig. Dagslyset kunne nemlig røpe, at det var det behov for flere strøk maling! Så da var det bare for Fru Luna å ta på seg maleantrekket og sette rullen i sving. Alle vegger fikk først ett strøk maling, deretter måtte jeg male ett ekstra strøk på to av veggene. To av veggene endte altså opp med 4 strøk maling!

Ellers er jeg overrasket over alle arbeidsskadene malingen fører med seg... Jeg har små kuttskader på begge armene, tørre/såre/sprukne hender, blåmerker på beina, brannskade på høyre albue, slått hode i tak og skap, landet feil når jeg har tatt feil av trinnene på stigen...

I morgen skal gulvene vaskes og møblene settes på plass. I kveld orket jeg bare ikke mer, pluss at det var for mye å se på Tv2 :P

Det gjenstår mye oppussing ellers i huset, men det blir nok ikke denne uken. Nå er jeg lei og vil bare samle kreftene. Har masse småprosjekter jeg også kan holde på med i mellomtiden.

Et spørsmål til dere som leser dette: Har noen av dere malt vinduer? Trenger noen tips om hvilken type maling man bør bruke og hvilken glans som passer til vindu, vinduslister og dør + dørlister.
Et lite bilde fra gangen som viser den gamle fargen, mot den nye. Den nye hvitfargen er mye hvitere enn den gamle, som rett og slett ser gul ut! Grøss for en farge... Tenk at eggehvit ser så gul ut!
Nå tar jeg kvelden! God natt!

1 kommentar:

Else sa...

E såååå stolt av dæ. Utrolig kor flink du har vært. Glede mæ til å se resultatet. Nu må du slappe av og bare nyte resultatet. Det har du fortjent. God natt og sov godt. Klemma.