tirsdag 18. august 2009

Med eller uten kant...



Jeg sitter og hekler sammen oldemors-/bestemors-/mormorrutene (kjært barn = mange navn) mine. Men det er jo flere måter å gjøre det på. Man kan hekle eller sy de sammen, ha synlig kant eller skjult kant, sy med attersting eller vevsøm, hekle med kjedemaskesøm eller søm med dobbelte staver. Heldigvis har jeg en heklebok som viser meg hvordan jeg gjør dette.



Det øverste bildet viser uten kant (heklet på vrangen), mens det nederste bilder har kant (dette kommer mye tydligere frem i virkeligheten). Personlig synes jeg kantene blir prikken over ièn og at teppet kan bli litt kjedelig uten kanter, siden fargene er så nøytrale. Og motsatt dersom teppet har masse spenstige farger.

Nei, jeg kjører på med kanter jeg ;) Tror det blir best i dette tilfellet.

13 kommentarer:

liven sa...

Så fine ruter du hekler!!
Har et håp om å lære meg dette!!
Har bare heklet en liten grytelapp i min tid!!
Lurt med kurver ja....kjøpte noen på Ikea igår!!

ha en fin kveld:o)

Tiril sa...

Nydelige farger, har hekla engang, men ikke nå lenger!!

Kjeruben sa...

Flink du har vert! Ikkje sikker på det med/uten kant, var så vanskelig å sjå, men blir heilt sikkert fint! Herlige fargar som går til alt :-D

Anonym sa...

Så fint stuebordet ditt er! Så i innlegget under at du også har kjøpt noen fine kurver.. Det ser ikke ut som om du er en rotekopp på bildene ihvertfall!

Jeg har heklet sammen mine ruter med kant, men mest fordi jeg ikke har helt funet ut av andre teknikker! Blir fint, men fant ut at om kantene blir for stramme, så blir det litt rart når/dersom man skal brette teppet..

(eddas) sa...

Synes det ble fint med kant jeg....
Ha en fin dag
klem edda

paula sa...

så fint det blir
kramiz

LIVS LYST sa...

Så gøy da! Dette blir et nydelig høstteppe vet du!

(Jeg sydde mine sammen. Ga opp å finne ut hvordan man skulle hekle dem sammen. Og nå er jeg i gang med et nytt et. Tar det frem innimellom og derfor kan det nok ta litt tid.. Men men. Greit det!)

Ha en fin dag!
Hilsen Liv

Elis@beth sa...

Så fint det ble! Du er jo kjempeflink!

ha en fin dag!
Klem!

En hvit drøm sa...

Så fint det ble med den kanten! Gleder meg til jeg kommer så langt…:)

Anonym sa...

Mitt tar tid...- ditt er nyydelig!!
Veldig pent med den kanten:-)
Ha en super onsdag, klem Hege.
PS! Husk å melde deg på trekning inne hos meg:-)

Verandasol sa...

Helt enig, kanter blir prikken over i'en! Så fine farger du har i teppet ditt, lunt og koselig :)

Unknown sa...

Så flink du er:)
Nydelige farger da!
Har veldig lyst til å lære meg å hekle en dag jeg og, men syns det ser så komplisert ut, så det får bli med strikking så lenge:)

Tusen takk for hygglelig kommentar i bloggen min på krakk-innelgget, setter veldig pris på det:)

ha en flotters dag, klem:)

Anita sa...

Fint med kant! Sååå fint meg lapper! Har heklet 3 tepper og ett med bølger, driver med putetrekk nå :0) Hurra for hekling ;0) Kos deg!