onsdag 20. januar 2010

Vindusdekorering

Skjenken er ennå ikke ferdig...
Dørene til skjenken skulle vise seg å bli et STORT problem!
Det første tegnet på problemer startet når dørene ikke lenger passet inn i sine opprinnelige plasser. Før jeg startet malingen hadde mannen montert på en ny bakplate, uten å sjekke om dørene ville passe. Skjenken ble dermed avstivet inn i en ny vinken. Bakplaten måtte rives/brytes av og monteres på på nytt, bare så synd at bakplaten ble ødelagt i prosessen (det tok 1 dag).
Så startet jakten på en ny bakplate. Flaks i uflaks hadde vi, for på første bygghandel vi kjørte til, hadde de en plate som vi kunne få gratis. Mannen brukte resten av dagen på å sage og tilpasse bakplaten.
Neste gang vi skulle se om dørene passet, gikk den ene døren i gulvet og sparklet som var påført i et gammel nøkkelhull, ramlet ut. Ny sparkel måtte påføres og døren måtte selvsagt males på nytt. (En ny dag gikk...)
Så var det på tide å finne riktige hengsler (tok 1 dag), noe som gikk helt smertefritt (trodde vi!). Men skruene som fulgte med, var for lange og hengslene måtte kuttes kortere, (tok en ny dag).
Mannen brukte neste dag på å lete etter passende skruer. Han var overalt i byen og ingen hadde skruene inne, bortsett fra den aller siste butikken han var innom.
Med skruene i hus, skulle en tro at problemene var over. Men neida! Siden skruene var så spesielle, krevde de også et spesielt skrujern, noe vi IKKE hadde og en ny dag gikk...
Nå er skrujernet i hus, men det er ikke mannen, som har seinvakt på jobb.
I morgen derimot, håper jeg på et under!




Men jeg har nok andre ting jeg kan vise frem i mellomtiden ;)
Jeg kjører flere prosjekter samtidig nå og ett av de, er å ferdigstille gjesterommet/kontoret. Det er snart ett år siden jeg malte veggene og taket der inne, men malingen av vinduskarmene ble utsatt den gangen. Alle gjestene vi har hatt innom siden, har måtte levd med et umalt vindu, uten vinduslister, slik at isoleringen tøyt ut over alt, og med en søppelsekk som gardin. Ja æ vet, veldig lækkert!!! Synd jeg ikke tok bilder av kaoset ;)

På søndag malte jeg vinduskarmene og idag fikk jeg vasket vinduet og hengt opp liftgardinen, som har ligget på vent i ett år. Jeg har også testet ut forskjellige måter å style vinduskarmen. Dere vil finne flere varianter i dette innlegget.



På bildet over ser dere et enkelt alternativ. En radio er kjekt for både gjester og for den studerende, et norgesglass med lys skaper litt stemning og de søte bokstavene jeg fikk i julegave, har jeg blitt så glad i :)

Det ble kanskje litt "tomt" i vinduet, så puter som matcher liftgardinen hadde kanskje vært noe:



På bilder under er radioen på plass igjen. Sideplatene på radioen er nettopp malt hvite. Opprinnelig hadde de et slags brunt belegg. Jeg kan ta noen nærbilder en annen gang og vise frem.



Personlig så liker jeg kanskje det øverste alternativet best, men det hadde jo vært kjekt å få plass til radioen, så det er mye mulig jeg ender opp med det siste alternativet.

Dere får krysse alle fingrer og tær for meg, angående morgendagens montering av dører ;)


13 kommentarer:

(eddas) sa...

Ja....det må jeg si har blitt litt av et prosjekt.....men da blir det nok veldig bra:)
Vinduet ble veldig koselig...
ha en kos kveld
klemmer

Elis@beth sa...

Å for et styr,en om resultatet blir bra er det jo ikke noe å være lei seg for!

Vet du hvor de bokstavene er kjøpt? De var kjempefine!

Klem ♥

Christine Louise sa...

Så flotte bilder :)

Anonym sa...

Oj, det var litt av et prosjekt ja! Får håpe det ikke tar enda flere dager nå! Blir nok veldig bra resultat til sist da..

Variantene med puter i vinduet var nytt for meg, men veldig dekorativt. Ble litt lunere syns jeg!

Ha en fin kveld!

My home is my Castle sa...

Såå kjedelig.....
Men må jo le litt og da :)Akkurat som om det er utgjort noen ganger, alltid kommer det noe i veien...
Må si jeg gleder meg til å se :))
Vinduet var nydelig synes jeg :)

Elisabeth sa...

Hvordan kom du på å ta puter i vinduet?? Det var jo genialt! Det er ikke rart jeg ønsker å booke deg nå som jeg skal pusse opp hus ;) Trenger gode, men enkle tips, vet du.

Lykke til med skjenken, det høres ut som et laaaaaangsommelig prosjekt.

Ha en flott kveld!

victoria (huset i byen) sa...

Ja det viste seg å være litt av et prosjekt den skjenken... Håper resultatet blir perfekt nå da og går knirkefritt for seg....
Fint vindu, morsomt stylet... Puter var nytt, men smart ble veldig koselig....
ha en finfin kveld vidre
klem victoria

h.espe sa...

Heisann!
Tusen takk for veldig koselig visitt hos meg :o)

Oi, dette har blitt litt av et prosjekt for dere! Men, når dere er ferdige, tenker jeg det er verdt tiden dere har brukt..

Så fint du har pyntet i vinduet - alle alternativ var flotte, så du finner nok frem til din favoritt;o)

Ønsker deg en fortsatt herlig kveld!

Klem fra Hildegunn

salige lavendel sa...

Håper alt faller på plass i morgen! Jeg synes den lille radioen var så kul, at den bare gjorde det finere.

Guttemamma sa...

Alt for lenge siden jeg har vært inne hos de,så mye fint siden sist! Flott vindu,likte gardinen kjempegodt!! Og den piketitteren er virkelig skjønn!!
klem

ChatrinesLiving sa...

Heiheihei!!!
Godt nytt år til deg!
Nå er det superlenge siden jeg har vært inne hos deg gitt...
Så vakkert du har det, og herligheten så fint til jul da!

Hos meg går det i ett som vanlig:)
Tenker jeg skulle fixe et nytt bloggetreff snart, kansje ute på vinkveld eller noe denne gang, skal lufte ideen etterhvert:)


Du lurte på blogger, vel her er en rekke av bloggene jeg besøker mest (og hos de finner du helt sikkert en masse nye linker også)

http://gizmolinas.blogg.se/
http://www.slagtenhelligko.dk/
http://vitaanglar.blogspot.com//
http://hookedonhouses.net/
http://nieniedialogues.blogspot.com/

http://sagolikasinnen.blogspot.com/
http://frkmayasloft.blogspot.com/

-og da til slutt denne, han skriver ikke så ofte da...
http://overklassen.no/index.html

Håper du finner noe spennende her, og litt nytt:)
Jeg har blitt opptatt av farger i det siste, hvitt er bare lekkert, men jeg MÅ bare ha litt fager rundt meg nå føler jeg:)

Ellers er det mye frisør kurs om kveldene, nye mote og trender, det er supergøy! Å jeg skal ha nytt fotoshoot igjen, og melde meg på et par hår/mote/foto konkurranser,det skal bli så gøy! Må jo gjøre litt annet en strikking også da;)

Ha en superfin kveld!
Stor klem fra Chatrine:)

liven sa...

Heisann!!
Høres ut som litt av et styr.....og håper det blir orden på det i dag da!!
Flott i vinduet ditt på alle bildene....du finner nok ut av det :o)

Ha en fin torsdag :o)

Balke gård sa...

SÅ nydelig piketitter, falt veldig for den! Og vinduskarmen kunne jeg ha sittet i og kost meg lenge der!! Flink har du vært! Ønsker deg en fin dag! Klem