mandag 26. januar 2009

Dagen i dag

I dag har vi endelig vært og hentet speilkommoden fra bruktbutikken. Kjøpte jo den allerede for en uke side, men vi måtte vente med å hente den til vi hadde stor nok bil. Heldigvis har en kompis av mannen en stor, svær monster av en bil, og han hadde fri fra jobb.

Her er speikommoden tatt fra hverandre:






Som dere ser er det en del jobb fremover. Og denne kommoden skal bli pleiet, malt og få nytt speil og nye knotter. Han som jobbet på brukthandelen anbefalte meg å bruke vannbasert maling. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på oljemaling, men nå vet jeg ikke lenger. Noen som kan komme med råd?

Jeg har også vært innom fargehandlen i dag, og fikk med meg fargeprøve på en hvitfarge. Hmmm, så akkurat nå at jeg kanskje har fått med meg feil farge. Jeg spurte etter hvitfargen 0500-N, men kom hjem med S-0500! Er det det samme mon tro? Eller har dama i butikken gitt meg feil farge...

Dama i butikken steila faktisk da jeg sa at jeg skulle ha glans 20 på veggene og glans 80 i tak og på lister. "Det er ingen som har slikt i dag! I dag velger man matte farger", fikk jeg beskjed om . Det var bare i gamledager, i hærskapshus de brukte slikt. For å fremheve lysekrone etc. Måtte smile og fortelle henne at det var akkurat denne stilen jeg ville ha, og at det var en stor, svær lysekrone som venter på å bli montert i taket, så snart malingen er over :P

Er det ellers noen som vet om man bruker vannbasert- eler oljemaling på gipsvegger?

Takplatene er også litt ugjevne, er det da lurt å bruke glans 80 på de?

Fargekodene har jeg forøvrig hentet fra Hvit Stil sitt maleinnlegg, inne på hennes bligg.

Jeg blir kjempe glad dersom noen kunne ha svart på det jeg lurer på :)

12 kommentarer:

frk.Larsen - C design sa...

Du har sannsynligvis fått med deg NCS S 0500-N, der S-en står for second edition.. Altså de nyeste NCS kodene.. :)

Fru Luna sa...

Ok, det er mulig det :) Har aldri malt før, så jeg er ganske "grønn" på dette området... Er det forskjellig bokstaver alt etter om det er vannbasert eller oljemaling?

Mariann sa...

Speilkommoden var helt nyydelig!! Du bør absolutt bruke oljemaling. Vask først med salmiakk. Deretter grunner du med heftgrunn. Mal 2-3 strøk; alt etter hvor mye maling du bruker på kosten. 15 glans gjør seg absolutt best om du vil ha den litt "shabby"
Lykke til....

Fru Luna sa...

Takk for det :) Tusen takk for forklaringen, Mariann! Er litt delt mellom shabby og hvit-hvit, med masse glans ;) Har MASSE møbler jeg skal male hvit, og planlegger å bruke samme hvitfargen til alt. Så dette må jeg jo bestemme med for snart... Hvilken glans er det vanlig å bruke dersom man bare kjører hvit stil og ikke shabby?

Bdicte sa...

Hallais! Takk for skryt hos mæ:)
Æ har ikkje mye peiling på fargekoda, og glans, enkelt og greit fordi æ e såå lat på sånne maleprosjekt... Skulle virkelig ønske æ hadde mer pågangsmot der i gården!
Typisk ho der maledama å fortelle dæ ka du skulle velge, hehe....

Ha en fin kveld!

Christine Louise sa...

Så utrolig koselig blogg du har :) Skal følge med videre her :)

Fru Luna sa...

Hei folkens :) Koselig med kommentarer mens jeg sitter her og skriver på 60 takkekort. Bra med en lite bloggepause ;)

Takk for det Louise, det var koselig å høre :D

Bdicte sa...

Hei! Æ må si æ blei nyskjerrig på kem du kjenne på berg? Æ e jo nemlig fra Berg, eller nærmere bestemt nordberg. De e gården før widding/nordgården....

Æ har også en liten drøm om å bygge der etterhvert, men må vel bo litt i dette huset først, hehe!

Go kveld!

Bdicte sa...

Herregud, de e jo dæ linda!! Haha, æ så ikkje bilde før no æ....djises...har det vært der hele tida?

Skjønte ikkje at det va du:)
Jaja, no vet æ det....

Fru Luna sa...

Hehe! Nu vet du det ;) Bildet kom opp for noen daga sia. Det e han svigerfar som bor der ute, men orke ikke legge ut navnet her. Men det blir ett lite stykke lenger inn på Berg, der kor dem det siste året har bygd utrulig mange nye hus.

Miss.T sa...

Heisann.
Hvis du ser i bloggen min ser du noen møbler som er malt i hvit høyglans 80, vannbasert maling.
Lykke til med oppussing.. husk god pensel, slik du ikke får " spor " i malingen : )

Fru Luna sa...

Supert Miss T! Skal ta en titt med en gang :)