lørdag 21. desember 2013

Kakemenn uten gluten, laktose og sukker


For andre året har jeg brukt samme oppskrift når jeg har laget kakemenn som både er fri for gluten, laktose og sukker. De var gode i fjor, og etter å ha justert oppskriften på bakrunn av fjorårets erfaringer, ble de ennå bedre i år, og jeg har notert meg ned hvordan de skal bli ennå bedre neste år (disse endringene vil stå i parantes). Neste år skal de bli litt mer søte og smake litt mer hornsalt.

Oppskriften er:

500 g semper fin mix
3 ts hornsalt (4 ts)
4 ss melkefri melange - temperert

-> Bland mel og hornsalt, og smuldre i smøret 

1 dl erythritol/sukrin
1/2 ts stevia
noen ts palmesukker/kokosblomssukker
(vil ha litt mer av alt dette neste år)
3 dråper flytende vanilje stevia
3 ss agave nektar light (øke til 4)
2 1/2 dl laktosefri melk

-> Bland søtstoffene med melken og rør rundt.

-> Bland det tørre med det våte. Jeg kjørte miksen en god stund i kjøkkenmaskinen til jeg fikk en fast og smidig deig.

-> Jeg kjevler deigen så tynn som mulig.  Hvis de blir for tykke blir de litt tørre. Må ha litt mel på benken, men ikke mer en nødvendig. Stikk ut figurer på vanlig måte.

-> Stek på 200 grader i ca 7 min. Følg nøye med på fargen og juster antall minutter etter din ovn.

-> Blir 4-5 brett sånn ca.

1 kommentar:

Pink lady sa...

Jeg ønsker deg og dine en riktig god jul!
Måtte julen bli alt du ønsker deg :)

Klemmer