mandag 16. desember 2013

Brente mandler uten sukker


Brente mandler er en favoritt her i buset, og denne oppskriften uten sukker, er både jeg (som ikke tåler sukker) og mannen veldig glad i. Vi lagde en testrunde med disse i går (siden det er ett år siden sist) og de forsvant med en gang! Hvis noen har lyst å prøve seg på min oppskrift, er den som følgende:

Ca:
100 g mandler
2 toppede ss erythritol/sukrin (jeg brukte erythritol)
1/2 ss kanel
1/2 ts himalayasalt
3 dråper flytende vanilje stevia
en stor dæsj agave nektar

* sett mandler i forvarmet stekeovn på 200 grader, midt i ovnen i ca 8-10 min
* smelt sukrin, kanel, salt, stevia og agave nektar i stekepanne. Når det ikke er synlig sukrin-krystaller igjen, har man i mandlene. Jeg trekker pannen til side og vender mandlene i mixen. Rør til mandlene har trukket til seg all vesken.
* Fordel mandlene på et bakepapir til avkjøling.
*Oppbevares på glass.

Det viktigste når man bruker alternativ søtning, er å bruke flere typer samtidig. Smaken blir bedre da enn hvis man bare bruker sukrin. Bruk det du evt har av søtningsstoffer fra før av, det er slik jeg kom frem til min oppskrift. Salt kan droppes, men både jeg og mannen foretrekker å ha i salt. Det er viktig at sukrinen får smeltet skikkelig. Vi ha hatt noen uhell tidligere, hvor sukrinsmaken ble for fremtredende og krystallene ikke ble oppløst. Løsningen ble å ha de over i stekepannen nok en gang, få blandingen til å smelte fra mandlene og røre rundt på nytt. Jeg synes 100 g mandler er en passelig mengde å jobbe med i pannen, men lag gjerne mer i flere omganger (etter at de har stått sammen i ovnen).

Enklere julsnop skal en lete lenge etter!


3 kommentarer:

Hilde sa...

Åh! Trur det der må prøves, må bare få tak i sånn der nektar først. Vet du, Har dem på helsekostbutikk her i byen?

Fru Luna sa...

Du det vet jeg ikke, min er fra iherb. Du har ikke noe kokosblomstsukker eller noe lignende hjemme du heller kan bruke?

Anonym sa...

Verdens beste brente mandler :)